年末も近くなり、こんな話題も出てくる。IT業界2006年トレンド。
以下、Read/WriteWebからの抜粋。
*ソーシャルネットワークの成功。大企業による買収劇。
*RSSが着実にメインストリームへ。2007年にブレイクするか?!
*Web2.0はオーバーハイプ。しかしマーケティング用語として浸透する。大手メディアも動いている。
*アマゾン等のネット大企業が、プラットフォーム化の動きを見せる。
*Ebay、Yahooといったネット大企業のアライアンスが加速。
*VCマネーが帰ってきた!
*ローカル市場での動きが重要。ビッグプレイヤーが必ずしもローカル市場を支配していないケースが生まれている。
*ウィジェットによるパーソナルページがランプアップ。
....と、どんどん続いて行きます。
特に面白いな、と思っているのは、
①既存のネット大企業のプラットフォーム化の動き、
②既存のネット大企業同士のアライアンス
③ローカル市場の捉え方
④ウィジェット
です。
日本ではヤフー、価格コムあたりが①を始め出し、②はあるようでまだ大きく動き出していないように見受けられます。③はモバイル分野でベンチャーが狙うべきフィールドでしょう。④もまだ動き出しですが、これも来年あたりから浸透するのでは、と思っています。
以下、原文抜粋です。
- In 2006 Amazon came out with some startling new web technologies - Mechanical Turk, S3 (online storage) and EC2. Their push to be a major web services infrastructure platform was one of the more intriguing strategies from an Internet bigco this year.
- Lots of bigco partnering. Allow me to quote directly from Mark Evans here, as he captured this trend very nicely: "Ebay and Yahoo have snuggled up together, announcing in May that Yahoo would serve display ads to Ebay’s US users and promote Paypal – Ebay’s payment service – to Yahoo users. In August, Ebay signed Google to serve ads to international Ebay users. A dollar each way, perhaps?"
- Localization really matters in Web space - for example TradeMe dominates New Zealand traffic and similar local products often outrank the likes of Yahoo and Google in their local markets. The larger trend here is that cultural and language differences mean that big US companies don't always dominate in international markets. Having said that, there is also a lot of overseas cloning of successful Silicon Valley apps (e.g. digg, flickr). See Read/WriteWeb's continuing coverage of international markets for individual country drill-downs.
- Widgets (mini web apps) were all the rage this year, culminating in its own conference. Related to this, 'personalized start pages' (live.com, netvibes, pageflakes, etc) ramped up, enabling users to collect their widgets together on the one site.
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